Jak zadbać o wartość przedsiębiorstwa?

Wartość przedsiębiorstwa to coś, o co warto zadbać z kilku powodów. Po pierwsze, w dzisiejszych czasach nieraz firmy powstają wyłącznie po to, by ich właściciel mógł je sprzedać z zyskiem. W takim ujęciu wypracowana wartość powinna być możliwie jak największa z oczywistych względów. Może mieć również znaczenie dla przedsiębiorców, którzy planują w przyszłości wejście na giełdę. Często przekłada się również na to, jak firmę postrzegają potencjalni klienci i partnerzy biznesowi. Jak umiejętnie zadbać o wartość przedsiębiorstwa?

Najważniejsze sposoby zwiększenia wartości firmy?

Dla wartości firmy jednym z najważniejszych czynników jest oferowany produkt. Doświadczenie mówi, że zazwyczaj najwyżej oceniane są przedsiębiorstwa oferujące produkty innowacyjne. Duże znaczenie ma również ich oryginalność i podążanie za ciągle zmieniającymi się potrzebami klientów. Sam produkt to jednak nie wszystko. Zdecydowanie bardziej istotna jest struktura przedsiębiorstwa. Odpowiednie zarządzanie może w tym przypadku zdziałać cuda. Niezwykle istotne jest posiadanie wykwalifikowanej kadry zarządzającej. Władza nad poczynaniami firmy skupiona w jednym ręku z jednej strony może być korzystna, z drugiej jednak firmy, które zarządzane są przez wykwalifikowany i dobrze przygotowany do tego zadania zespół, cechują się o wiele większą stabilnością. Niezwykle istotny jest również wizerunek. Buduje się go na wiele sposobów, a praca nad nim jest zazwyczaj długotrwała. Tym bardziej istotne jest dbanie o jego właściwe utrzymanie. Najczęściej używa się do tego odpowiednio dobranych technik marketingowych.

Compliance – jak sprawić, że osiągnięte efekty będą trwałe?

Zapewnienie trwałych efektów naszych działań jest warunkiem tego, by wartość firmy nie tylko wzrosła, ale również pozostała przynajmniej na takim poziomie na dłużej. Aby to osiągnąć, konieczne jest wprowadzenie odpowiednich narzędzi, takich jak wewnętrzne normy w przedsiębiorstwie czy zasady dobrych praktyk. Jednak każde tego rodzaju narzędzie, aby faktycznie działać, musi być kontrolowane. Narzędziem najbardziej do tego odpowiednim jest audyt compliance realizowany przez firmę PWC. Jego celem jest ustalenie stopnia zgodności działań podejmowanych w przedsiębiorstwie nie tylko z przepisami wewnętrznymi, ale również z normami prawnymi i szerzej pojmowanymi normami społecznymi. Dzięki takiemu audytowi przedsiębiorca zyskuje wiedzę o tym, czy wprowadzane przez niego narzędzia wykorzystywane są prawidłowo. Innym plusem audytu compliance jest uzyskanie większej kontroli nad zgodnością z prawem i normami pozaprawnymi, które w dużej mierze przekładają się na wizerunek firmy.