Jednym ze sposobów ochrony firmowej infrastruktury IT jest utworzenie SOC (Security Operations Center). Pierwsze takie centra pojawiły się pod koniec lat 70. w USA, w ciągu tych 40 lat branża zebrała ogromne doświadczenie. Zastanówmy się, jakie są cele SOC i kiedy użycie takich centrów jest uzasadnione.
Co to jest SOC?
W rzeczywistości jest to naprawdę Centrum — grupa specjalistów ds. bezpieczeństwa informacji przez całą dobę monitoruje infrastrukturę informatyczną firmy pod kątem potencjalnych włamań i innych zagrożeń. W tym celu wykorzystują nowoczesne technologie wykrywania, analizy i zapobiegania incydentom — np. systemy SIEM do analizy zdarzeń IS, technologie cyberwywiadu Threat Intelligence i inne.
Grupa działa na zasadach prawdziwych służb ratowniczych, tyle że w świecie IT. Jego zadaniem jest zapobieganie wszelkim incydentom związanym z bezpieczeństwem informacji, a w przypadku ich wystąpienia — niezwłoczne identyfikowanie i eliminowanie przyczyn. Celem globalnym jest poprawa ochrony sieci korporacyjnych, a co za tym idzie, zmniejszenie ryzyka.
Czym dokładnie zajmuje się SOC?
Głównym zadaniem wykonywanym przez specjalistów Centrum jest ciągła analiza dużych ilości informacji. Każdego dnia należy przetwarzać i analizować liczne zdarzenia związane z bezpieczeństwem. Pośród tej ogromnej ilości danych, prawdziwe zagrożenie musi zostać wykryte i wyeliminowane na czas. Poniżej znajduje się lista głównych obowiązków specjalistów SOC. Tutaj można dowiedzieć się więcej na ten temat.
- Bieżące wykrywanie, monitorowanie i analiza włamań.
- Proaktywne zapobieganie zagrożeniom.
- Sprawdzanie sieci firmowych pod kątem podatności na ataki i analiza incydentów bezpieczeństwa.
- Odfiltrowanie fałszywych sygnałów i szybkie reagowanie na potwierdzone incydenty.
- Przygotowywanie raportów na temat aktualnego stanu infrastruktury IT, zarejestrowanych incydentów oraz działań potencjalnych intruzów.