Podatki pośrednie – czym są i do czego służą?

Podatki pośrednie to pojęcie, z którym spotkać możemy się dość często. Jednakże jak pokazuje doświadczenie niewielu konsumentów wie dokładnie czym takie podatki są, ani nie potrafi wskazać ich przykładów. Warto jednak się tej kwestii przyjrzeć lepiej, gdyż jako właśnie konsumenci, podatki tego rodzaju płacimy codziennie.

Czym są podatki pośrednie?

W najprostszej definicji podatki pośrednie to takie, których nie płaci się bezpośrednio Urzędowi Skarbowemu, ale które wliczone są w cenę towarów i usług. To wliczenie podatku w cenę sprawia, że bardzo często ich nie zauważamy. Jednakże należy pamiętać, że ostatecznym kosztem danego podatku obciążony jest zawsze i bez wyjątku konsument. To jak najbardziej zrozumiałe. Sprzedający będzie się zawsze starał zrekompensować sobie podatek podnosząc cenę oferowanego przez siebie dobra. W Polsce obowiązuje dziś kilka rodzajów podatków pośrednich. Najważniejszy z nich jest VAT. Inne podatki pośrednie to cło, podatek akcyzowy i podatek od gier losowych – (info). VAT jest podatkiem płaconym od każdej sprzedaży (może więc wielokrotnie dotyczyć tego samego dobra). Cło to podatek od eksportu i importu towarów. Akcyza to podatek od paliw i używek. Z kolei podatek od gier losowych wliczony jest w cenę każdego kuponu na loterię, czy zdrapki.

Podatki jednofazowe i wielofazowe

Najważniejszy podział podatków to podział na podatki jednofazowe i wielofazowe. Pierwsze z nich opłacane są dla danego produktu wyłącznie raz – najczęściej przez producenta, choć ostateczny koszt spływa oczywiście na konsumenta danego towaru. Podatki wielofazowe mogą być opłacane wielokrotnie, na przykład przy każdej sprzedaży produktu. Wśród podatków pośrednich podatkami jednofazowymi są: cło, podatek od gier losowych i akcyza. Tak na przykład ta ostatnia opłacana jest przez producentów i dystrybutorów paliw, alkoholu i wyrobów tytoniowych. Podatkiem wielostopniowym jest podatek VAT. Opłacany jest on na każdym etapie – nie tylko dystrybucji, ale również produkcji danego dobra, co przy wieloetapowym procesie znaczenie zwiększa cenę towaru na sklepowej półce.